SUDUT PANDANGAN: NETIZEN BERBEZA PENDAPAT ISU STESEN PETROL 24 JAM

Pemilik stesen minyak mencadangkan semua stesen minyak seluruh Malaysia hanya beroperasi 18 jam sehari berbanding 24 jam.

Ini berikutan dikatakan sebagai langkah untuk mengurangkan kerugian yang bakal diserap melalui penurunan minyak menjelang 1 Januari ini selain membolehkan mereka mengurangkan kos pembayaran gaji minima yang ditetapkan kerajaan.

Saya merasakan perkara ini akan mengundang sedikit kegusaran kepada pengguna-pengguna kenderaan di Malaysia. Oleh itu, saya cuba untuk mendapatkan pandangan daripada orang ramai melalui media sosial facebook.

Antara pandangan yang menarik perhatian di ruangan komen.


Dorg bkn untung jual minyak semata.. Paling untung kedai runcit dorg tu. Korg kerajaan jgn la mudah tepedaya dgn puak ni nk desak korg ikut ckp dia. Lainla petrolpump yg kosong xde kedai mesra, kejadah apetu

Husnulhadi Hadi


Masalahnya bukannya banyak pun kos nak buka dari jam 12 mlm ke 6 pagi tu. setakat buka lampu stesen minyak & kunci pintu & upah org duduk jaga dlm stesen minyak tu lagi murah dari bayar security jaga stesen tu dlm masa tutup stesen tu!

Mohd Affendi Abas

Saya berharap stesen-stesen petrol di Malaysia dapat kekal beroperasi selama 24 jam bagi kemudahan masyarakat. Kos operasi yang minimal dari jam 12 tengah malam ke 6 pagi tidak sepatutnya membebankan pengurus stesen minyak, walaupun dalam keadaan harga minyak mentah yang rendah.

AGENDA 2019: BANTERAS GEJALA DADAH

Hari ini saya sempat meluangkan masa untuk mengadakan satu perbincangan dengan Ketua Polis Daerah (OCPD) Johor Bahru Selatan, YDH ACP Shahurinain Bin Jais pagi tadi.

Pelbagai isu telah dibincangkan yang berkaitan dengan kes-kes jenayah di Johor Bahru dan juga tahap keselematan masyarakat setempat. Pihak polis telah berusaha keras untuk mengawasi sindiket-sindiket yang mampu mengugat keamanan penduduk di Johor Bahru.

Oleh itu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada tuan OCPD dan pasukan polis yang terus komited menjaga keamanan dan keselamatan terutamanya sekitar Parlimen Johor Bahru.

Antara agenda utama tahun 2019 yang telah kami persetujui adalah untuk membanteras gejala dadah yang sekaligus akan mengurangkan masalah sosial dan jenayah.

BERITA BAIK UNTUK PENGUSAHA GETAH

Bermula bulan Januari ini, kerajaan telah mengambil keputusan untuk menaikkan harga lantai getah skrap daripada RM2.20 kepada RM2.50 sekilogram.

Diharapkan dengan kenaikan ini, pekebun atau penoreh rasa lebih berbaloi untuk membut tuntutan Insentif Pengeluaran Getah (IPG).

Hal ini kerana dikatakan harga getah yang murah menjadi faktor ramai penoreh tidak membuat tuntutan tersebut.

Saya berpendapat bahawa harga-harga barang komuditi utama di Malaysia seperti getah dan kelapa sawit perlu sentiasa dipantau oleh pihak berkuasa. Ini akan membolehkan tindakan drastik dapat diambil bagi menangani ketidaktentuan harga pasaran yang menjejaskan pengusaha-pengusaha tempatan.

REBAT RM40 UNTUK KUMPULAN B40

Dalam pembentangan Belanjawan 2019 yang lepas, kerajaan Pakatan Harapan telah mengumumkan Rebat RM40 untuk bil elektrik.

Pemberian subsidi ini diberikan ke atas bil elektrik pengguna kediaman sehingga RM40 sebulan.

Selaras dengan hasrat Kerajaan melaksanakan subsidi bersasar, penyaluran subsidi ini dikhususkan kepada individu atau isi rumah yang berdaftar dengan program e-Kasih.

Rebat kerajaan ini akan berkuatkuasa mulai 1 Januari 2019 sehingga 31 Disember 2019 bagi menggantikan pemberian rebat sedia ada.

Saya berharap inisiatif ini dapat memberikan sedikit kemudahan dan kesenagan kepada golongan B40 pada tahun hadapan. InsyaAllah kerajaan Pakatan Harapan akan sentiasa mengutamakan kesejahteraan rakyat dengan memperkenalkan inisiatif-inisiatif yang dapat membantu meringankan beban rakyat.

Baca berita lanjut di http://www.astroawani.com/berita-malaysia/rebat-bil-elektrik-rm40-kepada-185-000-miskin-tegar-tahun-hadapan-194429

HENTIKAN UNSUR POLITIK DAN PERKAUMAN, BIAR POLIS JALANKAN SIASATAN

Pihak polis telah mengambil tindakan tegas terhadap Presiden Jaringan Melayu Malaysia, Azwanddin Hamzah, dengan penahanan reman terhadap beliau berhubung ucapan kontroversinya, baru-baru ini.

Mana-mana pihak tidak seharusnya mengambil kesempatan untuk menggunakan isu kematian anggota bomba Malaysia, Muhammad Adib, sebagai saluran untuk menegakkan agenda yang berkepentingan

Kepercayaan dan keyakinan harus diberikan kepada pihak polis dalam menjalankan siasatan terhadap kes tersebut. Rakyat perlu berhenti menyebarkan maklumat-maklumat yang tidak sahih berkaitan insiden tersebut untuk mengelakkan salah faham dan reaksi yang tidak diingini, terutamanya di media sosial.

Masyarakat perlu yakin bahawa laporan siasatan menyeluruh yang tepat dan telus akan dikeluarkan dalam masa terdekat oleh pihak berkuasa.

Oleh itu, diharap tidak ada lagi cubaan untuk mengapi-apikan kembali unsur perkauman atau apa sahaja yang boleh menganggu-gugat kesejahteraan masyarakat Malaysia.

Baca berita lanjut di https://www.malaysiakini.com/news/457823?fbclid=IwAR0z_dLS4xrrIjN5DmboPljH6iTVtq7QTsTNDCmuMvBV5wlTwl8X_vrYQSY

WAKTU OPERASI UTC BARU. NETIZEN KURANG SETUJU?

Saya telah meneliti komen-komen netizen dalam salah satu posting facebook saya baru-baru ini berkaitan waktu operasi baru UTC.

Rata-rata masyarakat kurang bersetuju dengan keputusan yang dibuat oleh kerajaan tempoh hari untuk memendekkan waktu operasi UTC kepada 7 malam. Biarpun UTC merupakan projek kerajaan Barisan Nasional yang lepas, kita perlu akui manfaatnya dalam memudahkan urusan-urusan tertentu terhadap rakyat.

Mereka merasakan kerajaan perlu meneliti semula keputusan yang telah dibuat dan mencadangkan alternatif waktu operasi yang lebih mesra rakyat. Contohnya, waktu operasi yang bermula pada waktu tengah hari sehingga jam 10 malam.

Rakyat memahami akan keperluan kerajaan untuk mengurangkan pembaziran dalam pengurusan pentadbiran kerajaan. Namun ia seharusnya tidak menjejaskan perkhidmatan-perkhidmatan asas yang telah disediakan kepada rakyat.

Diharap tindakan yang sewajarnya dapat diambil oleh pihak kerajaan agar rakyat sebagai pembayar cukai dapat terus menikati perkhidmatan yang terbaik, sejajar dengan hasrat Pakatan Harapan.

KEHARMONIAN KAUM DEMI KESEJAHTERAAN NEGARA

Sempena perayaan Krismas tahun ini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Natal kepada rakyat Malaysia yang menganut agama Kristian di negara ini.

Malaysia sebagai sebuah negara berbilang kaum, berpeluang untuk menyambut beberapa perayaan daripada berlainan agama dan bangsa. Masyarakat seharusnya menggunakan peluang ini sebagai satu salah satu cara untuk mengeratkan lagi hubungan silaturrahim antara kaum dan agama.

Sebagai seorang Muslim, saya disaran untuk menghormati penganut agama lain demi menjaga keharmonian dan kemakmuran masyarakat. Malahan, menurut Mufti Wilayah, Dr Zulkifli, ia adalah diharuskan untuk mengucapkan Merry Christmas apabila wujud keperluan untuk mengucapkannya bagi menyuburkan semangat muhibbah dan memperbaiki ketegangan sosial yang berlaku dalam masyarakat. Apatah lagi dalam konteks pemimpin bagi masyarakat majmuk.

Di kesempatan yang sama, saya juga ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru 2019 kepada seluruh masyarakat Malaysia. InsyaAllah, kesejahteraan rakyat akan terus menjadi agenda utama Pakatan Harapan pada tahun hadapan. Saya akan berusaha untuk melaksanakan tanggungjawab dalam mewakili suara rakyat sebagai seorang Ahli Parlimen dan Ketua Pemuda Keadilan dengan lebih baik.

Sekali lagi, Selamat Hari Natal dan Selamat Tahun Baru 2019!

Akmal Nasir
Ahli Parlimen Johor Bahru
Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Malaysia

KEBAJIKAN PEMANDU TEKSI

Pada minggu ini, saya sempat meluangkan masa dan bertemu dengan kumpulan pemandu teksi di Bandar Baru Uda, Johor Bahru.

Ketika perjumpaan tersebut, saya telah mendengar permasalahan yang dihadapi oleh mereka dan isu yang berkaitan dengan Grab. Sudah tentu, kewujudan pesaing baru yang lebih kompetitif telah menggangu sumber rezeki mereka.

Walaupun perkhidmatan teksi Malaysia bukanlah antara yang terbaik sebelum ini, itu tidak bermakna kita tidak patut membantu mereka. Kerajaan perlu mewujudkan skim-skim latihan kepada kumpulan pemandu teksi agar mereka dapat meningkatkan kembali perkhidmatan mereka untuk masyarakat setempat.

Sekurang-kurangnya kita faham dulu situasi mereka dan cari jalan yang positif.

PTPTN – Kenyataan Media

KENYATAAN MEDIA ANGKATAN MUDA KEADILAN MALAYSIA (AMK) BERKENAAN PERTEMUAN TERTUTUP BERSAMA PERBADANAN TABUNG PENDIDIKAN TINGGI NASIONAL (PTPTN)

Angkatan Muda KEADILAN Malaysia (AMK) telah mengadakan satu pertemuan bersama pengurusan tertinggi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) pada 12 Disember 2018. Pertemuan ini diadakan sebagai langkah susulan membincangkan dengan lebih lanjut keputusan PTPTN menangguhkan Potongan Gaji Berjadual (PGB) yang pada awalnya diumumkan ingin dilaksanakan pada Januari 2019.

AMK menyambut baik tindakan kerajaan untuk mendengar pandangan anak muda dan dalam pertemuan bersama PTPTN, AMK telah mengesyorkan tuntutan-tuntutan seperti berikut kepada PTPTN:

1. PTPTN perlu mematuhi dan menghormati perjanjian asal pembayaran balik yang telah dipersetujui lebih awal antara PTPTN dan peminjam;

2. Satu fokus penuh diberikan kepada usaha untuk mengesan dan memulakan pembayaran balik yang masih belum dimulakan oleh mana-mana peminjam;

3. Sekiranya PTPTN ingin meminda kandungan perjanjian asal pembayaran balik, PTPTN perlu terlebih dahulu merujuk dan mendapatkan kebenaran daripada peminjam;

4. Kadar Ujrah sebanyak 1% yang dikenakan bagi tujuan menampung kos-kos bagi mengurus dan menyediakan pinjaman kepada peminjam adalah dikekalkan buat masa ini tanpa sebarang kenaikan; dan

5. Sebarang makluman dan ketetapan baru yang akan diputuskan oleh PTPTN kelak yang akan memberikan kesan langsung kepada peminjam seharusnya dimaklumkan lebih awal dan dibincang terlebih dahulu bersama peminjam.

AMK mengambil pendirian memandangkan isu PTPTN adalah menjadi sebahagian teras utama manifesto Pakatan Harapan pada pilihanraya umum yang lepas, sebarang pengumuman penting dan sensitif seharusnya dibincangkan dan diteliti dengan lebih berhati-hati agar tidak terkeluar dari semangat asal ketika manifesto digubal dan diumum kepada rakyat. PTPTN sewajarnya mencari formula baru untuk memastikan kelangsungan pendidikan tinggi dengan menggunakan kaedah yang tidak membebankan anak muda.

AKMAL NASIR
Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia
Ahli Parlimen Johor Bahru

JANGAN STRESS, NANTI CEPAT…

Ada sesiapa yang tak pernah stress?

Baru-baru ini saya telah dijemput ke satu forum di Universiti Putra Malaysia (UPM).

Saya telah dipadankan dengan Sir Uzairi, selebriti cikgu viral yang terkenal dengan kaedah tersendiri mengajar matematik.

Kalau tengok Sir, memang sentiasa ceria dan penuh tenaga.

Kebiasaannya program yang saya hadiri adalah berlatar belakangkan politik, isu-isu semasa ataupun program kawasan.

Forum ini pula lebih kepada perkongsian peribadi dan berkongsi pandangan mengenai kehidupan mahasiswa.

Soalan terakhir yang dikemukakan kepada kami adalah mengenai ‘stress’ atau tekanan.

Ianya berbunyi sebegini:- Bukankah kita mahu kehidupan yang bahagia dan tenang? (ayat sebenar lebih kepada nak kurangkan assignment yang banyak ha3) Adakah tekanan ini bagus kepada mahasiswa?

JAWAPAN SAYA:

Dalam kehidupan ini, kita tidak boleh lari daripada tanggungjawab dan bebanan. Setiap hari akan ada sahaja masalah dan cabaran baru.

Stress atau tekanan pula saya lihat kepada kerisauan atau kebimbangan GAGAL untuk memikul cabaran atau menyelesaikan masalah tersebut.

Kebanyakkan orang akan banyak menghabiskan masa untuk risau akan kegagalan tersebut.

Kerisauan inilah yang menimbulkan tekanan perasaan yang seterusnya memberi kesan kepada hasil kerja. Lebih teruk apabila Stress/Worry ini mula memberi kesan kepada kesihatan dan kehidupan.

Sebaliknya, kita perlu pikul tanggungjawab dan bebanan tersebut. Memanglah masalah itu sukar, kadang-kadang kita perlukan masa untuk menyelesaikannya.

Tapi yang paling penting adalah untuk mula ambil tindakan.

Rancang dan laksanakan.

Berkaitan assignment, Mahasiswa kena mula buat. Assignment itu takkan siap dengan sendirinya (melainkan tiru lah).

Dalam kehidupan pun sama.

Kita juga kena susun keutamaan atau priority.

Berkawanlah dengan mereka yang membantu dan membina, bukan yang kerja condemn dan memperkecilkan kita.

Banyak lagi kaedah untuk kita menguruskan tekanan dan menyelesaikan tugasan.

Saya sendiri juga hadapi masalah untuk fokus apabila pelbagai masalah dan cabaran itu datang sekaligus.

Tetapi itulah kehidupan.

Tiada manusia yang sempurna.

Kita cuma perlu terus berusaha ke arah kebaikan.

So adik-adik, jangan stress ya!