Kecuaian TNB tak sepatutnya mangsakan pengguna

Siasatan yang dilakukan oleh Suruhanjaya Tenaga (ST) telah mengesahkan bahawa berlaku kecuaian kesilapan teknikal yang dilakukan oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB). Ia sekaligus menafikan dakwaan sesetengah pihak yang mengaitkan surcaj atau tarif baru sebagai sebab kenaikan bil elektrik,

Menurut Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Yeo Bee Yin, TNB perlu bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku dan perlu menangani masalah yang berbangkit secara segera.

Kesilapan sebegini tidak sewajarnya dilakukan oleh TNB. Disebalik kesilapan yang berlaku mereka telah menyebabkan pengguna menjadi mangsa dengan dikenakan caj bayaran elektrik pada harga yang tidak munasabah. Sudah pasti ia membebankan pengguna.

Sebagai syarikat yang memonopoli pembekalan tenaga elektrik di Malaysia, TNB hendaklah memenuhi standard prestasi pembekalan dan perkhidmatan pengguna berdasarkan Seksyen 9C Akta Bekalan Elektrik 1990.

Dalam masa yang sama mereka perlu lebih proaktif dan mencari mekanisme terbaik dalam memberi perkhidmatan sempurna kepada rakyat, bukan meletakkan kecuaian yang dilakukan ke atas bahu pengguna semata-mata.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *